Home >  قوانين و مقررات > مقررات اجرایی اصل ٤٤ قانون اساسی > سایر مصوبات > آیین‌نامه شرايط عمومي بيمه‌نامه مسئوليت مسئولان و مجريان امر واگذاري 
 

آیین نامه شماره 59 مورخ 1388/09/04مصوب شورای عالی بیمه

شرایط عمومی بیمه‌نامه مسئولیت مسئولان و مجریان امر واگذاری، موضوع ماده (30)

بسمه تعالی

"با صلوات بر محمد و آل محمد"

شورای عالی بیمه در اجرای بند 3 ماده 17 قانون تاسیس بیمه مركزی جمهوری اسلامی ایران و بیمه‌گری، در جلسه مورخ 1388/09/04، شرایط عمومی بیمه‌نامه «مسئولیت مسئولان و مجریان امر واگذاری» را مشتمل بر 5 فصل، 12 ماده و 3 تبصره تصویب نمود:

فصل اول: كلیات

ماده 1- اساس قرارداد: این بیمه‌نامه براساس ماده 24 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تنفیذی در ماده30 قانون اجرای سیاست های كلی اصل44 قانون اساسی و آیین‌نامه اجرایی نحوه بیمه مسئولان و مجریان امر واگذاری مصوب جلسه مورخ 1387/11/29 هیأت واگذاری و قانون بیمه مصوب اردیبهشت ماه 1316 و پیشنهاد بیمه گذار كه جزء لاینفك بیمه نامه می‌باشد، تنظیم گردیده است و مورد توافق طرفین می‌باشد.

 آن قسمت از پیشنهاد كتبی بیمه گذار كه مورد قبول بیمه‌گر نبوده و همزمان با صدور بیمه نامه یا قبل از آن كتباً به بیمه گذار اعلام گردیده است، جزء تعهدات بیمه گر محسوب نمی‌شود.

 ماده 2 - تعاریف و اصطلاحات :

 1- بیمه‌ گر: هر یك از شركت‌های بیمه كه مجوز فعالیت در رشته‌های بیمه مسئولیت را از بیمه مركزی جمهوری اسلامی ایران دریافت كرده‌اند.

2- بیمه گذار: سازمان خصوصی سازی كه موظف به پرداخت حق بیمه تمام بیمه شدگان می‌باشد.

 3- بیمه شده/گان: كلیه مسئولان و مجریان ذی سمت در امر واگذاری كه هر ساله فهرست مشاغل و مصادیق مسئولیت‌های آن‌ها توسط هیأت واگذاری تصویب و اسامی متصدیان هر شغل به همراه حداكثر تعهد بیمه گر برای هر یك، از طرف بیمه گذار به بیمه گر اعلام و در گواهی بیمه صادره درج می‌شود.

4-مبلغ بیمه شده: حداكثر تعهد بیمه گر به ازای هر بیمه شده و به ازای هر بنگاه مورد واگذاری و سقف كلی تعهدات بیمه نامه در طول مدت اعتبار آن به ترتیبی خواهد بود كه در شرایط خصوصی بیمه نامه مشخص می‌گردد.

5- مدت اعتبار بیمه نامه: شروع و انقضای مدت اعتبار این بیمه نامه به ترتیبی خواهد بود كه در شرایط خصوصی بیمه نامه مشخص می‌گردد.

6- امر واگذاری: فروش و واگذاری سهم، سهم‌الشركه، حق تقدم ناشی از سهام و سهم‌الشركه، حقوق مالكانه، حق بهره‌برداری و مدیریت در شركت‌ها، بنگاه‌ها و موسسات دولتی و غیر دولتی كه توسط سازمان خصوصی سازی انجام می‌شود.

7-دوره كشف: منظور از دوره كشف سه سال پس از انقضاء دوره اعتبار بیمه نامه می‌باشد كه بیمه گذار می‌تواند ادعای خسارات مطروحه را همانند زمان اعتبار بیمه نامه به بیمه گر اعلام نماید. چنانچه خطای غیر عمد در دوره اعتبار بیمه نامه صورت گرفته باشد و در دوره كشف مطرح گردد، بیمه گر متعهد جبران خسارت‌های مذكور خواهد بود.

8-خطای غیر عمد: هر گونه غفلت، قصور، اهمال یا اشتباه در انجام وظیفه كه ناشی از عمد نباشد و موجب مسئولیت مدنی، محكومیت جزایی مالی یا هر محكومیت قابل خرید دیگر یا محكومیت به جبران ضرر و زیان ناشی از جرم مسئولان و مجریان امر واگذاری موضوع این بیمه نامه شود.

9- هزینه‌های حق‌الوكاله و یا دادرسی: كلیه هزینه‌های حق‌الوكاله و یا دادرسی كه بیمه شده موظف و یا محكوم به بازپرداخت آن به زیاندیده‌گان است.

ماده 3 - موضوع بیمه: عبارت است از بیمه مسئولیت مدنی، محكومیت جزایی مالی، محكومیت به جبران ضرر و زیان ناشی از جرم و هر محكومیت قابل تقویم به جزای نقدی بیمه شدگان در قبال خطاهای غیر عمدی آنان در ارتباط با امر واگذاری.

فصل دوم : وظایف و تعهدات بیمه گذار

ماده 4 - رعایت اصل حد اعلای حسن نیت: بیمه گذار مكلف است پرسش‌های كتبی بیمه گر را با دقت و صداقت و به طور كامل پاسخ دهد.هر گاه بیمه گذار در پاسخ به پرسش های بیمه گر عمداً از اظهار مطلبی خودداری و یا اظهارات خلاف واقع بنماید، به نحوی كه مطالب اظهار نشده یا اظهارات خلاف واقع، موضوع خطر را تغییر دهد و یا از اهمیت آن در نظر بیمه گر بكاهد، قرارداد بیمه از تاریخ انعقاد باطل و بلااثر خواهد بود.حتی اگر مطلبی كه كتمان شده یا برخلاف واقع اظهار شده است هیچگونه تاثیری در وقوع حادثه نداشته باشد.در این صورت علاوه بر آنكه وجوه پرداختی بیمه گذار به وی مسترد نخواهد شد، بیمه گر می تواند اقساط معوق حق بیمه تا آن تاریخ را نیز از وی مطالبه نماید.

ماده 5- شروع پوشش و اجرای تعهدات بیمه گر: شروع پوشش و اجرای تعهدات بیمه گر منوط به انقاد قرارداد بیمه و پرداخت حق بیمه آن است.

ماده 6- اعلام خسارت : بیمه گذار موظف است حداكثر ظرف مدت پنج روزكاری ازتاریخ اطلاع از طرح هرگونه دادخواست، شكایت و خسارت ادعاشده ناشی از مسئولیت هر یك از بیمه شدگان، به بیمه گر (شركت بیمه صادر كننده بیمه نامه) مراجعه و با تكمیل فرم اعلام خسارت، خسارت ادعا شده ناشی از مسئولیت هر یك از بیمه شدگان را اعلام نماید یا مراتب را ظرف مدت مذكور كتباً به اطلاع بیمه گر برساند و ضمن انجام اقدامات و دفاعیات لازم، مدارك مثبته و سایر اطلاعاتی كه راجع به حادثه و تعیین میزان خسارت از او خواسته می شود را در اختیار بیمه گر قرار دهد.در صورتی كه بیمه گذار هر یك از تعهدات فوق را انجام ندهد بیمه گر تعهدی در قبال خسارت مورد ادعا نخواهد داشت، مگر آنكه بیمه گذار ثابت كند به دلیل امور غیر قابل اجتناب از عهده انجام بر نیامده است.

ماده 7 - اعلام فهرست بیمه شد‌گان: بیمه گذار موظف است فهرست بیمه شدگان را به همراه میزان حداكثر تعهد بیمه‌گر برای هر یك از این افراد، جهت صدور گواهی بیمه حداكثر ظرف مدت یك ماه از تاریخ صدور بیمه نامه به بیمه گر اعلام نماید. در غیر اینصورت بیمه گر تعهدی نسبت به پرداخت خسارت ندارد.

ماده 8- رعایت قوانین و مقررات مربوط : بیمه گذار و بیمه شدگان موظفند، كلیه قوانین و مقررات مربوط از جمله قانون برنامه سوم و چهارم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی ج.ا.ا ، قانون اجرای سیاست های كلی اصل 44 قانون اساسی و همچنین دستورالعمل‌ها و رویه جاری در امر موضوع این بیمه نامه، بخصوص ضوابط كارشناسی، آئین نامه معاملات و مزایده و غیره را رعایت نماید.

ماده 9 - توجه بیمه گذار به نظرات بیمه گر در مراجع قضایی: در صورتی كه بیمه گر پس از دریافت فرم اعلام خسارت نسبت به جزئیات امر از جمله چگونگی و میزان ضرر و زیان ادعا شده و كم و كیف ادعای مطروحه دادگاه یا سایر مراجع رسیدگی كننده نظراتی داشته باشد و آن‌ها را به بیمه گذار منعكس نماید، بیمه گذار مكلف است به نظرات وی توجه كافی و دقیق نموده و آن را در هر مرحله در اختیار مراجع قضایی و یا سایر مراجع رسیدگی كننده قرار دهد. علاوه بر آن در صورتی كه مقررات و پرونده قضایی اجازه دهد، بیمه گر می تواند در جلسات رسیدگی به دعاوی شركت نماید.

فصل سوم: وظایف و تعهدات بیمه گر

ماده 10- بیمه گر متعهد است در صورت احراز مسئولیت بیمه گذار در مراجع ذیصلاح، حداكثر ظرف مهلت 15 روز پس از دریافت اسناد و مدارك مورد نیاز، نسبت به ایفای تعهدات خود، طبق شرایط عمومی و خصوصی این بیمه نامه اقدام كند.میزان هزینه‌ها و خسارات موضوع بیمه و عمد یا غیر عمد بودن جرم یا خطا، توسط مراجع ذیصلاح تعیین می‌شود.

تبصره 1 - پرداخت هزینه‌های حق‌الوكاله و یا دادرسی موضوع بند 9 ماده 2 در تعهد بیمه گر قرار دارد.

تبصره 2- تعیین وكیل برای دفاع از دعاوی موضوع این بیمه نامه با موافقت بیمه گر و بیمه گذار انجام می‌شود.پرداخت هزینه های دادرسی و حق الوكاله دفاع از دعاوی مطروحه علیه بیمه شدگان منوط به موافقت قبلی بیمه‌گر طبق قرارداد وكالت و‌ جمعاً تا 10% مبلغ تعهد بیمه گر می‌باشد.

تبصره 3 – در مواردی كه مسئولیت بیمه گذار و بیمه شده/گان با توجه به اسناد و مدارك ارائه شده از نظر بیمه گر محرز باشد، بیمه گر می‌تواند قبل از صدور رای از سوی مراجع قانونی ذیصلاح با تحصیل موافقت مدعی یا مدعیان نسبت به پرداخت و تسویه خسارت اقدام كند.

فصل چهارم: استثنائات

ماده 11- خسارت های زیر تحت پوشش این بیمه نامه نمی‌باشند:

  1. مسئولیت‌های مدنی بیمه گذار و بیمه شدگان خارج از موضوع این قرارداد
  2. مسئولیت‌های ناشی از تولیدات و خدمات هر یك از شركت های واگذار شده
  3. خسارت ناشی از عدم‌النفع، از دست دادن هر گونه سود، پاداش و درآمد شركت های واگذار شده
  4. خسارت ناشی از اعتصاب و اغتشاش نیروی كار معترض به امر واگذاری
  5. خسارت‌های ناشی از هر گونه معاملات و تبانی مجریان و مسئولان امر واگذاری، عمد بیمه‌شدگان، افترا، تهمت و انتشار افترا به صورت كتبی یا شفاهی، غرامت‌های كیفری ناشی از تقلب و كلاهبرداری
  6. هر گونه صدمه بدنی وارده از سوی هر یك از مسئولان و مجریان امر واگذاری
  7. خسارات مستقیم یا غیر مستقیم ناشی از نوسانات نرخ ارز و ارزش سهام در بازار بورس

فصل پنجم : سایر مقررات

ماده 12- در موارد سكوت این قرارداد مطابق ضوابط كلی حاكم بر امر بیمه، عرف بیمه‌گری و سایر مقررات و قوانین جاری عمل خواهد شد.